Jak úspěšně vést pracovní pohovory?
15.5.2017Svět se mění a zároveň s ním i trh práce. Zejména v personalistice a v oborech, které jsou postaveny na práci s lidmi, se vyplatí respektovat změny, které se začínají stávat běžnou součástí doby, ve které žijeme.
Možná jste nevystudovali personalistiku, ani psychologii, ale pokud vedete pracovní pohovory, měli byste vědět alespoň základní zásady a přístupy, jak tyto pohovory vést profesionálně.
Pracovním pohovorem si nevybíráte jen kandidáty na volnou pracovní pozici, ale zároveň reprezentujete svoji firmu a utváříte tak povědomí uchazečů o vaší značce.
-
Zásada: BUĎTE MILÍ
Je třeba si uvědomit, že nejen vy si vybíráte vhodného zaměstnance na obsazovanou pracovní pozici, ale i uchazeč o zaměstnání, který sedí proti Vám, si vybírá svého budoucího šéfa. Bohužel se na to poslední dobou často zapomíná, což je velká škoda. V dnešní době, kdy je nezaměstnanost nižší než dříve, mají kandidáti jiné možnosti než před léty. Nemusí vzít za vděk první práci, na kterou narazí. Zvláště dnešní mladí lidé si rádi vybírají, pro koho budou pracovat. Pokud budete působit arogantně a povýšeně, pravděpodobně uchazeči dají přednost jinému zaměstnavateli a vy se tak zbytečně okrádáte o schopné kandidáty. Nakonec vašim zaměstnáním vezmou za vděk ti, co si nemohou moc vybírat.
-
Zásada: NESLIBUJTE, CO NEMŮŽETE SPLNIT
Abyste navnadili budoucí zaměstnance, snažíte se jim slíbit něco, co nevíte, zda dodržíte? Slibujete kariérní růst, ale momentálně si nemůžete dovolit někoho povýšit? Slibujete kreativní práci a možnost seberealizace, ale obsahově je tato práce více stereotypní? Nedělejte to. Vážně, je to krátkozraké. Kvalitní zaměstnance možná nalákáte, ale jakmile zjistí pravdu, neudržíte si je. Dost možná, že jakmile vyjde najevo skutečná podstata práce, budou poohlížet po jiném zaměstnavateli. Je rovněž velmi pravděpodobné, že vás pomluví na sociálních sítích a ve skupinách, které sledují další uchazeči o zaměstnání. Věřte, že pokud se nebudete chovat férově ke svým zaměstnancům, dnes už mají možnost vykřičet to do světa. Stačí jen pár takových negativních ohlasů a může vám to zkazit pověst a v neposlední řadě i vaše podnikání.
-
Zásada: UDĚLEJTE SI ČAS NA POHOVOR
Máte toho moc? Jste na všechno sami? Nezvládáte dělat pohovory a ještě do toho vlastní podnikání? V praxi to vypadá tak, že jakmile zjistíte, že se vám kandidát nelíbí, jste s ním velmi rychle hotovy. Pohovor potom trvá někdy 10 minut a kandidát se nestačí divit. Pokud se v tomto přístupu poznáváte, měli byste se zamyslet. I když už dopředu víte, že o kandidáta nebudete mít zájem, dodělejte s ním pohovor, tak jako byste ho dodělali s kýmkoliv jiným. Je to slušnost a působí to daleko profesionálnějším dojmem, než když rychle nevhodného kandidáta doprovodíte ke dveřím. Navíc si každý zaslouží šanci, účastnit se důstojného pohovoru. Nemyslíte?
-
Zásada: CHOĎTE VČAS
V naprosté většině případů určuje čas osobního setkání na pohovoru personalista, nebo ten, kdo si kandidáta na pohovor pozval. Určili jste si sami čas pohovoru. Znamená to také, že když uchazeč přijde na čas, očekává, že bude mít v tomto čase pohovor. Jestliže uchazeče necháváte čekat, zasejete do něho semínko nejistoty, jestli je opravdu tohle to pravé místo, kde by chtěl pracovat. Pokud se stane, že nestíháte na pohovor dorazit včas, uchazeči zavolejte, napište, omluvte se, požádejte o chvilku strpení, nebo mu dejte jinak najevo, že s ním počítáte a že Vám pohovor není lhostejný. Nejenom že je to slušnost, ale zároveň působíte seriózně a důvěryhodně.
-
Zásada: NECHTE PROSTOR PRO OTÁZKY
Pohovor není výslech! Doba se mění a s ní i způsob vedení pohovoru. Zatímco, dříve bylo normální, že jste se dotazovali jen vy, dnešní trh práce vyžaduje přeci jenom snahu i ze strany personalisty. V první části setkání je určitě vhodné, abyste se uchazeče dotazovali vy, ale v druhé části byste měli vyhradit prostor pro dotazy účastníka pohovoru a také na ně popravdě odpovídat. Také byste měli představit firmu, kterou zastupujete, protože právě to přispívá k vzájemné důvěře. Rozhovor mezi Vámi by měl být vyvážený na obě protistrany. Jen tak dosáhnete příjemné atmosféry a vzbudíte zájem uchazeče s vámi spolupracovat.