5 Překonaných manažerských technik

19.12.2016

1. Metoda cukru a biče

Čtete správně, „metoda cukru a biče“ je už dávno překonaná. V lidech vzbuzuje právě nepředvídatelné chování ze strany jejich vedoucího. Tato metoda vzešla od „odborníků“, kteří se nechtěli zabývat opravdovým porozuměním lidem. Pokud byste se rozhodli tuto metodu používat, lidé nebudou vědět, co od vás mají očekávat, a strach a nejistota ještě žádnému týmu nezajistila dobré výsledky.

 

2. Odměna a trest

Souhlasíme sice s tím, že dobré chování by se mělo odměňovat, a to špatné trestat. Přesto bychom si zaměstnance neměli plést s vlastními dětmi nebo domácími mazlíčky a „máčet jim čumák“ ve vlastních chybách. Neustálé zdůrazňování chyby je demotivační. Stačí vhodně vysvětlit a přitom důrazně předem, jaké chování je nežádoucí a co považujete za největší chyby. Věřte, že zaměstnanci si dají pozor na jejich absenci. Pokud už nějakou chybu udělají, budou se ji snažit sami napravit, protože budou vědět, co přesně se od nich očekává a naopak.

 

3. Negativní motivace

Dříve a bohužel ještě nyní je negativní motivace velmi oblíbenou metodou mnohých manažerů. Pozitivní motivace je jejím opakem. Bylo prokázáno, že pozitivní motivace je dlouhodobě účinnou, protože je spojena s motivací vnitřní. Negativní motivace jako trestání za chyby může sice také fungovat, ale dlouhodobě narušuje loajalitu zaměstnance a jeho celkový vztah k organizaci. Také tato forma motivace není nekonečná, protože se za nějaký čas vyčerpá a vy budete muset hledat alternativu. Pokud nedokážete svoje zaměstnance přimět k požadovaným výsledkům pozitivní motivací, zaděláváte si na špatné vztahy se zaměstnanci.

 

4. Dlouhodobé benefity

Žádné benefity, které jsou poskytovány v dlouhodobém časovém měřítku, nemotivují. Tuto skutečnost si raději zapamatujte, až budete pokračovat ve snaze namotivovat zaměstnance k dosažení lepším pracovním výsledkům na klasické firemní benefity, jako je mobilní telefon, auto i k soukromým účelům apod. Pokud chcete svým zaměstnancům poskytnout podobně příjemné benefity, potom to raději dělejte ve formě ocenění. Jestliže si však myslíte, že se zaměstnanec bude v práci více snažit, jste na špatné cestě. První měsíc, kdy mu takový benefit dáte, možná pocítíte jeho větší motivaci, ale za pár měsíců vše zapadne do starých kolejí.

 

5. Striktní pravidla

Lidé potřebují pravidla a v každé organizaci je rozumné vyžadovat jejich dodržování. I tady však platí známé rčení, že nic se nemá přehánět. Pokud zaměstnance budete svazovat přísným dodržováním pravidel, berete jim svobodu. Musí se vám zaměstnanci hlásit pokaždé, když chtějí jít na oběd? Musí žádat o svolení, že mohou odejít domů? Chcete dopředu vědět každý jejich krok? Pokud ano, neděláte dobře. Tím, že lidem dáte více svobody, jim vlastně dáváte i více důvěry, což podporuje jejich loajalitu k organizaci i k vám samotným.