27 tipů jak uspořit více než 5 hodin času denně!
8.8.2017Když budete dodržovat následující tipy na úsporu času, získáte až 5 hodin denně navíc!
-
Pravidlo 2 minut!
Neodkládejte zbytečně věci a potom. Pokud se před vámi vyskytne nová povinnost, nebo záležitost, kterou musíte vyřešit, zeptejte se sami sebe, zda tato věc zabere víc jak dvě minuty, pokud ne, udělejte ji hned!
-
Když vás něco napadne, zapište si to!
Toto pravidlo souvisí s předchozím. Pokud vám totiž daná činnost zabere více než 2 minuty, zapište si ji a udělejte, až budete mít čas. Nesnažte se dělat všechno hned, skončí to spoustou nedokončených věcí. Zpracovávejte úkoly pěkně popořadě.
-
Pravidlo emailové schránky
Velmi často nás ruší od důležitých úkolů právě neustálá kontrola emailové schránky. Vyhraďte si proto přesnou hodinu, kdy budete emaily zpracovávat. Uvědomte si, že email není chat a vy nemusíte odpovídat hned, koneckonců se to od emailových zpráv ani neočekává. Pro snadnější dodržování tohoto pravidla si vypněte zvukové i vizuální upozornění na obrazovce, které vás zbytečně vytrhává ze soustředění při vaší práci. Uvidíte, kolik času tím každý den ušetříte.
-
Pracujte při čekání
Máte domluvenou schůzku a čekáte na dotyčnou osobu? Nebo sedíte u doktora a čekáte, až se dostanete na řadu. Toto je ideální čas pro zpracování mnohých úkolů, který byste neměli zapomínat využít.
-
Využití „nevyužitého“ času
Když si zrekapitulujete svůj dnešní den, určitě se najde spousta času, který jste mohli využít více efektivněji. Patří sem cesta autobusem, kdy máte další čas k dobru na práci. Pokud cestujete autem a posloucháte rádio, je váš čas opět nevyužitý. Lepší je pustit si CD s nějakou naučnou nebo odbornou tématikou, kterou byste se stejně museli prokousat. Míst, kde se dá váš „nevyužitý“ čas lehce využít je spousta, např. u ráno u zrcadla, u vaření, u cvičení, v kavárně ve vlaku…
-
Udělejte si plán aneb to-do list
Alespoň to zkuste a uvidíte, kolik věcí najednou stihnete. Skvěle tak zabráníte prokrastinaci, která by vás mohla ochudit o drahocenný čas. Naplánujte si celý den z hodiny na hodinu, pokud chcete být co možná nejefektivnější, zkuste plánovat rovnou minuty a řídit se podle tohoto denního plánu. Např. 7:00 snídaně, 7:15 cvičení, 7:45 kontrola emailů, 8:00 správa zákaznické databáze atd.
-
Vypněte si zvuk vašeho telefonu
Vypínáte zvuk, jen když máte důležitou schůzku a nechcete být rušeni? Přistupujte tímto způsobem i ke svému pracovnímu času, když pracujete na nějakém úkolu. Zvonění telefonu a příchozí zprávy vás jen vytrhují a ruší z právě soustředěné činnosti, kdy činnost přerušíte, naladíte se na obsah hovoru. Když se po čase vrátíte k činnosti, zjistíte že musíte přemýšlet, kde jste vlastně skončili a to zabere více času než si myslíte.
-
Dodržte řád
Dělání více věcí najednou způsobuje chaos a hrozí, že nedotáhnete věci do konce, popřípadě budou v daleko horší kvalitě, než kdybyste se soustředili přímo na jednu věc pěkně po druhé. Pokud odstraníte tento nešvar, vneste do svých činností organizovanost a efektivitu.
-
Naučte se disciplíně
Chaos působí nedostatek času, ať se vám to líbí nebo ne. Naučte se disciplíně i v běžném životě, nejen při vykonávání práce a jiných činností. Choďte spát ve stejnou hodinu a ve stejnou hodinu také vstávejte.
-
Přestaňte lelkovat
Děláte si dlouho čaj? Zdržujete se s kolegy v kuchyňce? Sjíždíte občas facebook, abyste viděli co je nového? Klábosíte o nesmyslech? Tyto všechny činnosti nám berou velmi mnoho času. Zkuste je omezit na minimum a uvidíte, že budete stíhat víc věcí.
-
Disciplína a plánování
Ne nadarmo se říká, že: „Kdo žije bez disciplíny, umírá bez cti.“ Disciplína a plánování jsou základem ke každému úspěchu. Cvičte se v nich, i když je to pro vás těžké. Čím déle to vydržíte, tím to pro vás bude snadnější a nakonec vás to začne bavit. Tak proč to nevyzkoušet?
-
Používejte budík a časovač
K tomu abychom měli více času, potřebujeme ho mít pod kontrolou. I když nepotřebujete někam vstávat, např. o víkendu, naplánujte si, kdy budete vstávat a to hodinu dodržte, upevňujete tím svůj smysl pro disciplínu a šetříte svůj čas. Pokud jste si na nějakou činnost vyhradili určitý čas a nezvládáte ho dodržet, použijte časovač a občas sledujte, kolik vám ještě zbývá času. Snadněji tak dostanete svůj časový plán pod kontrolu.
-
Ukliďte si
Často hledáte klíče? Nebo si nemůžete vzpomenout, kam jste dali věc, kterou zrovna nutně potřebujete? K tomu, abychom podpořili disciplínu, potřebujeme mít ve věcech pořádek. Hledání všech možných věcí nám bere dost času. Doporučujeme provést důkladný úklid ať už doma nebo v kanceláři a každé věci přidělit konkrétní místo, na které je potom po použití bezprostředně odložíte.
-
Mějte kolem sebe pořádek
Tento bod souvisí s tím předchozím. Pořádek na stole výrazně souvisí i s pořádkem v hlavě a ve vaši mysli. Vzpomeňte si na jednu ze zásad Feng shui: „Chaos zabíjí harmonii.“
-
Paretovo pravidlo 80:20
Určitě už jste o tomto pravidlu, které říká, že 80% všech našich dobrých výsledků je zásluhou pouhých 20 % všech činností, které děláme. Dejte si tu práci a najděte těch svých 20 % efektivních činností, vyplatí se to z časového hlediska a navíc budete výkonnější.
-
Automatizujte
Jakmile najdete právě ty nejefektivnější činnosti, zautomatizujte si je, zařaďte je do každého svého dne a nepolevujte, dokud se nestanou součástí vašeho života. Z pravidla stačí 21 dní k tomu, aby se stále opakující činnosti stali zvykem.
-
Zjednodušujte
Jakmile máte zvládnuté zařazení nejefektivnějších činností do svého běžného života, zjednodušte je. Žijeme ve světě, kdy zjednodušování se stalo součástí našich životů, proto toho koukejte využít!
-
Miřte přesně
Ať už děláte cokoliv, zaměřte svoji pozornost na jednu věc pořádně. Stejně tak jak je neefektivní dělat více věcí najednou, i zaměření na více věcí současně je zrádné. „Kdo se vydá po dvou cestách, nakonec zjistí, že nejde po žádné.“
-
Vyspěte se!
Spíte méně než 6 hodin, abyste stihli více věcí? Možná vám nakonec zbývá víc času na všechny činnosti, co potřebujete udělat, ale stejně je neuděláte tak rychle jak byste mohli, kdybyste se na to dobře vyspali. Když jste nevyspalí, mozek má tendence vypínat během dne a dávat si pauzy, aby se osvěžil z nedostatečného spánku. Když se nevyspíte, jste méně soustředění.
-
Ranní rituály
Pokud ještě žádné nemáte, je na čase s nimi začít, nakopnou váš den, proto dělejte bezprostředně po probuzení to, co máte rádi. Někdo rád čte, běhá, tvoří, nebo cvičí. Záleží na jen na vás, jaká činnost je vám nejbližší. Je dokázáno, že pokud hodinu po probuzení budete dělat to, co máte rádi, nakopne to váš den a vy budete výkonnější a úspěšnější.
-
Nenechte se stáhnout ostatními
Kolegyně vás láká po práci na víno, přestože máte naplánované jiné činnosti? Nenechte se přemluvit neplánovanými aktivitami, ať jsou sebelákavější. Jedná se o „váš“ zmařený čas, který jste mohli využít efektivněji.
-
Pryč se zlozvyky!
Surfování na internetu, sociální sítě a televize jsou lupiči našeho času. Pokud si nedokážete odpustit jednu ze zmíněných činností, vyhraďte si na ně alespoň vymezený čas a zařaďte je do svého to-do listu, aby nehrozilo, že si na nich „ulítnete“ o trochu déle než je zdrávo.
-
Rozlišujte
U každé věci, kterou „musíte“ vykonat se naučte rozlišování následujícím způsobem: důležité – méně důležité – nedůležité. Pomůže vám to v plánování a zařazování věcí na urgentní listinu.
-
Naučte se říkat NE
„Náš osud je výsledkem všech našich ANO“ Toto heslo mějte na paměti vždy, když se chystáte říct ano. Ptejte se sami sebe, jestli je pro vás daná věc efektivní, jestli vám pomůže z dlouhodobého hlediska a jestli stojí za to říct jí ANO.
-
Zredukujte činnosti na minimum
Před příchodem domů se stavujete nakoupit, abyste si mohli uvařit večeři? Proč nenakoupit raději v neděli večer jídlo na celý týden? Chodíte každý měsíc nakupovat do drogerie zboží, jako jsou: čistící a kosmetické prostředky? Proč nenakoupit rovnou na rok? A vůbec, proč nenakoupit přes internet? Vynálezů jak ušetřit čas je spousta a internet je jedním z nich. Zredukujte postupně takto všechny vaše rutinní činnosti na minimum.
-
Nestíháš? Tak přidej!
NE – naopak zpomalte. Zamyslete se nad tím, proč nestíháte, jaká je největší brzda vašeho času, a pracujte na odstranění této překážky. Pokud byste se řídili podle známého hesla uvedeného výše, dostali byste se do nikdy nekončícího kolečka stresu, který může vyvrcholit depresí. Nezapomeňte proto také na plánování odpočinku stejně jako plánování úkolů. Pokud nemáte prostě čas, protože nejste supermani, začněte používat největší tajemství všech opravdu úspěšných lidí. Tady je:
-
Největší tajemství
Tkví v DELEGOVÁNÍ. Delegujte proto všechno to co nemusíte udělat právě vy, ale hotové to být musí. Na koho to všechno máte delegovat? Na hodinového manžela, virtuální asistentku, na paní na úklid, na firmy, které zjednodušují život svých zákazníků, protože spoustu věcí udělají za vás, např. přepis elektřiny, nákup domů, přepis vozidel, venčení psů, zařízení internetu a spoustu dalších věcí, kterými se už vy nemusíte zabývat. Možnosti poskytovaných služeb na českém trhu je tak velké může být tak velké, že nemusíte hnout prstem. Že je to drahé? Věřte, že ne tak drahé, jako kdybyste tyto činnosti vykonávali sami. Díky jejich delegování máte dostatek času na svých 20% skutečně efektivních činností, které byste třeba jinak nestíhali.